Recenze: KIA NIRO hybridní automobil25 min čtení

Motor, pohon, napájení, jízda

K motoru to bude jen krátce a zjednodušeně. V autě se nacházejí dva motory, jeden spalovací čtyřválec a druhý elektrický synchronní. Převodovka je 6-ti stupňová s dvěmi převodovkami. Díky tomu se může připojit i odpojit každý motor zvlášť a tak i na dálnici je možné jet pouze na elektromotor (pouze pokud se tak rozhodne elektronika). Celkový systém dvou motorů má potom výkon 105 kW a točivý moment 265 Nm. Výkon je zde znát, ale nečekejte zázraky. Auto váží přes 1,5 tuny.

Kombinací obou motorů lze dle reklamy dosáhnout spotřeby až 3,7 l/100 km. Reálně říkám, že spalovací motor se připojuje až moc často, proto já jezdil nejlépe za 4,5-5,5 litru. Elektromotor pomáhá při jízdě i rozjíždění, v závislosti na stavu baterií, náklonu auta, síle stisku plynu a hromadě dalších okolností. Jsou chvíle kdy se z křižovatky rozjíždíte z kopce a spalovací motor se nezapne až do 90 km/h a pak situace, kde jste na rovince a jednoduše máte slabší baterie čímž se k elektromotoru přidá i spalovací. Je ohromné sledovat aktuální spotřebu. Při jízdě je stále stejná v několika krocích. 6, 10, 20 a 30 litrů na sto kilometrů. Například jedete po dálnici, šestý převodový stupeň, rovinka. Auto jede na spalovací motor a doplňuje jej elektromotor. Stálá aktuální spotřeba je 10 litrů na sto kilometrů a ta se nemění po celou dobu jízdy než přijde kopec (skok na 20 litrů /100km) nebo klesání, kdy se motor vypne. Osobně se divím, že jsem dokázal jezdit na 5 litrů. Je to dáno tím, že jsem vysledoval jak donutit auto jezdit na elektřinu a co nejméně používat spalovací motor. Přesto je spotřeba 5 litrů /100 km a ne měně.

Automatická převodovka je věc, bez které od zapůjčení již nemohu žít. Ten pocit, kdy ve složité křižovatce jen zmáčknete plyn a jedete. Neřešíte řazení na další stupně uprostřed křižovatky, kde se na vás už řítí autobus a vám zrovna dvojka nejde dát. Prostě zmáčknu a jedu. Za všech okolností a bez trhání či problémů. Dobře problémy to má. Hlavně právě dvě spojky a dva motory. Při plynulé jízdě jde poznat, když se přepne elektromotor a spalovací motor a ne zrovna příjemné to je při jízdě na stálý plyn. Když jedete, plyn máte ve stejném místě a auto vás jemně táhne kupředu. Elektromotor se změní na spalovací motor a vás beze změny polohy plynu auto netahá dopředu, ale zpomaluje. Ano, to je realita se kterou se inženýři nedokázali dobře poprat. Jednoduše spalovací motor vám na daný plyn dává výrazně méně výkonu než dával elektromotor. Vás to tedy při plynulé jízdě najednou nutí reagovat a mačkat plyn více, aby jste udrželi rychlost.

Nevím, zda se to dá vytknout, ale někdy při rozjezdu, zejména tedy po zastavení na křižovatce, trvá autu až 3 vteřiny než se po zmáčknutí plynu dá do pohybu. Je to nepříjemné, nečekané, ale auto je zřejmě v nějakém mezistavu, kdy není připraveno vyjet.

Je zde i režim sport, který dělá z auta přímo raketu. Plyn reaguje agresivně, plný výkon dávají oba motory a automatická převodovka řadí až při úplném vytočení motoru do nejvyšších otáček. V tomto režimu je možno i samostatně řadit.

K bateriím jen krátce. Jsou umístěné pod zadními sedačkami, kde mají i svou ventilaci. Jedná se o li-ion články o celkovém napětí 240V a kapacitě 6,5 Ah. (1,56 kWh)

Brzdy

Samostatný nadpis, samostatné téma. Jednoslovně úžasné. Musím říct, že brzdy pískají. Pískají protože je nikdo nepoužívá. A hned jdu vysvětlit proč. Auto brzdí díky rekuperaci, to je funkce která umožňuje autu vyrábět elektromotorem elektřinu a tu dodávat do baterií. Doplním, že baterie zde nejde dobíjet externě, ale pouze díky nabíjení rekuperací nebo spalovacím motorem. Po puštění plynu auto brzdí úplně stejně, jako by brzdilo se zařazenou rychlostí motorem. I zde takto brzdí motorem, ale tím elektrickým čímž pomalu nabíjí baterie. Pokud mačkáme brzdový pedál, rekuperace se zvyšuje, baterie se více nabíjejí a auto více zpomaluje. Tato rekuperace dokáže být natolik silná, že není potřeba běžných brzd, ty se aktivují jen při úplném zastavení nebo nouzovém brzdění. Díky tomu je zde i výhodné z kopce jemně brzdit, protože neničíme brzdy, ale rychleji dobíjíme baterie.

Brzdy (myšleno jako rekuperace i brzdy obecně) jsou naprosto perfektní, mají úžasnou brzdnou sílu, reagují plynule a zpětná vazba je dobře cítit. Má to ale i háčky. Brzdění rekuperací je sice silné a zároveň plynulé, kdežto brzdy samotné jsou velmi ostré. Pokud dupnete na brzdu moc rychle, auto to občas špatně pochopí, vám silně cukne rekuperace a najednou ostře dupnou reálné brzdy. Stejně tak je to poznat, když dojíždíte na křižovatku. Rekuperace brzdí silně a jakmile dojde na minimální rychlost těsně před zastavením, auto vypne rekuperaci a ostře vám zastaví reálnými brzdami. Naopak jsem měl i situace, kde potřebujete dost rychle brzdit, ale auto dá jen nejvyšší rekuperaci a jede vesele dál. I ta nejvyšší rekuperace totiž brzdí pomalu, když potřebujete rychleji. Je to ale o zvyku, každopádně mi vadí rozdílné chování brzdového pedálu v různých situacích. Nikdy nevíte kde opravdu bude brzdit.

A na závěr brzd, auto má najeto jen 10 tisíc a brzdový pedál se skoro houpe ze strany na stranu, což je silně nepříjemné.


Pokračujte prosím na další stránku…

Jak bude reklama vypadat?

Reklama zde napořád jen za 79 Kč?

Zobrazit formulář pro nákup

Readers Comments (2)

  1. Zadní světla jsou jen bludičky – blbost, možná tak zpátečka, jinak jsou vidět hodně
    Rozdílný tah elektromotoru a spalovacího motoru – neeviduji, možná jiný firmware ECU
    Brzdy občas reagují prudce a občas skoro vůbec při stejném sešlápnutí pedálu – brzdění pedálem vždy zapojuje hydraulickou i rekuperační brzdu, je to jen o zvyku naučit se brzdit. Čistě elektricky lze brzdit nastavením tempomatu na nižší rychlost.
    Volant nastavitelný jen výškově – a také dopředu dozadu…
    Špatné možnosti regulace podsvětlení displejů a reakce na tmu ve voze nebo světlo – občas špatně vyhodnotí, ale čitelnost dobrá za všech okolností
    Nemožnost manuálního pohybu na mapě, přiblížení, oddálení – samozřejmě že lze, pravým kolečkem se zoomuje, tažením prstu lze lítat po mapě
    Nonstop ledový vzduch na nohy (i když se vypne foukání na nohy) – v životě jsem se s tím nesetkal, ať už bylo venku jakkoliv
    Návod k obsluze je katastrofa. Na každou větu, která vám pomůže, existují následně dvě stránky varování. Mimo to tam stejně nenajdete to co hledáte. – návody nečtu, na autě není v zásadě nic, co by se nedalo pochopit pouhým pohledem
    Přehnané reakce adaptivního tempomatu – jojo, občas zbytečně reaguje na silniční vši (cyklisty), občas zase nebrzdí vůbec, když už kolona stojí atd, člověk si to musí hlídat jako každého poloautomatického asistenta…
    Středové osvětlení interiéru se po chvíli svícení velmi zahřeje a jelikož se mačká plast s žárovkou pro vypnutí, člověk se lehce popálí. Ruka na tom plastu již po chvíli nejde udržet déle jak půl vteřiny – mohli tam dát LEDky no…

    Toť mé 2 centy k záporům

    Odpovědět
  2. Po přečtení to vypadá, že auto je spíš nedotažená katastrofa. Třeba ty brzdy-někdy brzdí, někdy ne….

    Odpovědět

Přidej komentář.

Vaš e-mail nebude zveřejněn.


*


Privacy Policy Settings