Jednoduchá pravidla jak se chovat k Li-Ion akumulátoru11 min čtení

LI-ion akumulátory všech druhů

Často se setkávám s lidmi, kteří se snaží radit ostatním, ale jejich informace ohledně Li-Ion akumulátorů nejsou podle mne zcela správné nebo úplné.

Co je Li-Ion akumulátor

Pod tímto pojmem si můžete představit většinu dnešních akumulátorů (dále už jen “aku”), které najdete v telefonech, noteboocích, navigacích, vysílačkách nebo v powerbankách. V telefonech najdeme ploché akumulátory, kdežto například v notebooku nebo powerbance najdeme válcovité články. Klasický li-ion aku má nominální napětí 3,6 V nebo 3,7 V. Pozor na to, že toto napětí určitě na aku nenaměříme. Hodnoty napětí jsou od 2,5 V při vybitém stavu, až do 4,2 V ve stavu nabitém. Dnes už přichází na trh i li-ion ve velikosti klasických tužkových baterek (1,5V)  a také 9V baterek. V těle tohoto aku se skrývá klasický 3,7 V článek s měničem na 1,5 V. Je ale potřeba speciální nabíječka, která přes speciální kontakt okolo čepičky nabíjí přímo 3,7 V aku, kdežto na čepičce článku je výstup měniče 1,5 V.

Výhody Li-ion

Výhody jsou obrovské vůči starším Ni-Cd nebo Ni-Mh. Kapacita vůči velikosti je v dnešních Lionkách perfektní a stále stoupá díky vývoji výrobců. Stoupá ale velmi pomalu, protože se dostáváme na limitní hranici. Mimo to nárust kapacity je také zapříčiněn posunutím mezních hodnot. Dříve se běžně používalo vybíjení na 3,5 V, kdežto dnes až 2,5 V. Tento posun přidal stovky mAh, které nyní můžeme využít.

Další nespornou výhodou je tvarovatelnost této technologie. Můžete vytvořit tenkou aku do telefonu nebo hrubší do vysílačky. Menší a širší do kamery nebo klidně standartní rozměry do jakéhokoliv zařízení. Nejvíce známý a používaný je standart 18650, který vypadá jako větší tužková baterka a používá se v noteboocích, některých elektronických cigaretách a také v powerbankách.

Za výhodu se dá považovat i možnost vybíjet některé Lionky vysokými vybíjecími proudy, které mohou dosahovat hodnoty klidně 20 A. To opět přispívá k rozšíření tohoto typu aku mezi modeláře, elektrické kola, vozíky a dokonce elektromobily. Mnoho lidí neví, že automobil Tesla využívá standartní články 18650, kterých má 7104 ks. (zdroj)

Nevýhody

Špatných vlastností má lionka taky spoustu. Každý se jich bojí, ale neví jak jim předejít. Musím hlavně říci, že pokud koupíte opravdu kvalitní aku, tak skoro nemůže vybouchnout a začít hořet. Záměrně říkám skoro, protože bez základního chápání nabíjení, použití a vybíjení stejně hořet může a žádná lionka není blbuvzdorná.

Mezi hlavní nevýhody patří stárnutí. Aku stárne a ztrácí kapacitu nezávisle na tom, zda je nebo není používána. Také díky poměrně velkému samovybíjení může aku sama umřít, protože se dostane pod hraniční napětí 2,5 V. S tím souvisí ono napětí 2,5 V pod které by se neměl akumulátor nikdy dostat, protože se rapidně snižuje kapacita.

Další podstatnou nevýhodou je potřeba speciálních nabíječek, které dokonale hlídají nabíjecí napětí 4,2 V, protože stejně jako u vybíjení dochází ke ztrátě kapacity při přebíjení. Navíc přebíjený akumulátor může začít silně hořet.

Bezpečnostní testy, kdy akumulátor LG (18650) nesmí začít hořet ani explodovat:

  • 7 hodin nabíjení na 4,3 V
  • Zkrat obou pólů přes odpor 100 mOhm (0,1 Ohm) po dobu jedné hodiny
  • Nabíjení při stoupající teplotě +5°C za minutu do 130°C. Poté udržování 130°C po dobu 10 minut
  • “Házení” o zem z různé výšky celkem 9X

Další testy:

  • 8h v teplotě 85°C poté 3h přestávka a následně 8h v -20°C po dobu osmi cyklů. Výsledek je, že kapacita nesmí spadnout pod 80 % a aku nesmí vytéct
  • Skladování v 60°C po dobu jednoho týdne. Výsledek je, že kapacita nesmí spadnout pod 80 % a aku nesmí vytéct

Všechny tyto testy (a ještě více) se provádějí okamžitě po sobě.

Takže akumulátory li-ion vydrží a hlavně testují se na ty nejhorší podmínky. Přes to jak jsem již zmínil, je potřeba používat ochranné obvody a speciální nabíječky.


Pokračujte prosím na další stránku

Jak bude reklama vypadat?

Reklama zde napořád jen za 79 Kč?

Zobrazit formulář pro nákup

Buďte první kdo napíše komentář

Přidej komentář.

Vaš e-mail nebude zveřejněn.


*


Privacy Policy Settings