Už z titulku článku začíná trénované oko elektronika tušit, že něco početně nesedí. Pět výstupů USB s celkovým výstupním proudem 10,8 A při 5 V a vstupem až 24 V. To vše v malém plastovém pouzdře automobilové nabíječky. To je při 80% účinnosti minimálně 10 W tepla. Stejně tak mé oko se na těchto počtech zaseklo a mozek pracoval.
Právě neuvěřitelný proud na výstupu měniče mne přesvědčil, že to musím mít a otestovat. Doposud jsem neznal měnič, který by dal více jak 1,5 A a vyráběla by jej Čína.
Avacom CarHUB seznámení
Nabíječka je balená v poloprůhledném obalu s anglickými popisy. Na zadní straně pak 13-ti jazyky krátký popis, specifikace a nápis “made in china”. Samozřejmě mě napadlo několik Čínských nabíječek do auta, kde už při půl ampéře proudu, klesá napětí pod 4 V. Jen pro informaci specifikace USB definuje minimální napětí 4,75 V a maximální 5,25 V. Ještě jsem ale neměl v ruce nabíječku nebo měnič do autozapalovače, který by dolní hranici nepřekročil. Nabíječka obsahuje i elektroniku schopnou komunikovat s připojeným zařízením.
Nabíječka je vytvořena pro nabíjení jak u řidiče, tak díky druhému dílu pro nabíjení spolucestujících na zadních sedadlech. Zadní díl je připojen k přednímu pomocí 1,5 m dlouhého kabelu. Celá nabíječka je vyrobena z plastu v kombinaci šedé a černé barvy. Plast je matný a dost pevný. Přední část (zástrčka do auto zapalovače) obsahuje dva USB porty a nápis AVACOM. Zadní má porty tři a obsahuje na druhé straně kompletní specifikace. Mimo to obsahuje balení ještě držák pro druhou část s třemi porty. Ten je určen pro zachycení za kapsu předních sedadel.
Technické specifikace
- Váha jen 70g
- 5 USB výstupů
- 2,4 A na každý port
- Vstup 12-24 V
- Celkem 10,8 A výstup
- Dvě části pro přední i zadní cestující
Testování Avacom CarHUB
Konečně se dostávám k nejzajímavější části na kterou všichni čekáte. Mám zkušenost s mnoha nabíječkami i měniči do auta, které píšou, že mají výstup 1A 5V. Reálně ovšem už při 500 mA mají problém držet 4 V. Jsou taky časté případy, kdy je výstup tvořen jedním USB 1 A a druhým 2 A, ale uvnitř se skrývá DC/DC měnič s maximálním proudem 1,5 A. Taková nabíječka nikdy nemůže dosáhnout výstupu 3 A, nemluvě o tom, že i při proudu 1,5 A se bude kvalitně zahřívat.
O to více jsem se těšil, až se podívám jaký měnič bude mít nabíječka s výstupem 10,8 A.
Ještě než jsem se pustil do rozebírání, trochu jsem měniče otestoval. Jen pro pochopení, budu dále používat názvy “zástrčka a panel”. Zástrčkou jsou myšleny výstupy na zástrčce, která se dává do auto zapalovače. Panelem pak bude myšlen externí panel s třemi USB porty. První měření jsem dělal na panelu, kde napětí na prázdno bylo 5,01 V. Samozřejmě jakákoliv Čína má naprázdno 5 V, proto tomu nedávám žádný význam. Připravil jsem si odpory, konektory USB a trochu pájení.
První test
První simulace byla provedena na externím panelu. Vstup byl zvolen jako v autě 12,3 V. Zatížil jsem výstup proudem 2,4 A, tudíž maximálním proudem pro daný port a čekal co se stane. Nic nehoří, proud teče a napětí kleslo na 4,87 V. První test dopadl dobře. Specifikace USB je dodržena, protože napětí nekleslo pod 4,75 V a proud to opravdu dává jaký má. Účinnost je 85 % což je více než dobré.
Druhý test
Simulace dvou portů zatížených na maximum. Výstupní proud na externím panelu je 4,8 A s účinností 83 %. Opět nic nehoří a napětí kleslo jen na 4,86 V. Takový proud by žádná Čínská nabíječka určitě nedala.
Třetí test
Simulace plného zatížení všech tří USB výstupů. Celkový výstupní proud 7,2 A. Napětí i při takovém proudu krásně drží hodnotu 4,81 V s účinností 78 %. Zde už se dostáváme k potížím. Měnič jede po dobu 3 minut a náhle se vypíná a opět sám zapíná do zátěže. Začíná cyklovat, protože se přehřívá a reagují tepelné ochrany. Po třech minutách začíná cyklus 8 vteřin plný výkon a následně méně než vteřina je vypnutý. Tento se opakuje až do sedmi minut testu, kde již cykluje tři vteřiny výkon a méně než vteřina vypnutý. Tímto cyklováním dokáže i při proudu 7,2 A, což je maximum pro externí panel, držet svou teplotu a dávat určitý výkon.
Trocha mobilní teorie
Testování je krásné, ale neslučuje se s realitou. Když vezmu průměrný chytrý telefon, který si při nabíjení dokáže vzít až 1,5 A, poté tablet, který si vezme 2 A a ještě jeden tablet se stejným proudem, dostávám se na hodnotu 5,5 A a to ještě v případě, že jsou všechny tři akumulátory úplně vybité. Čím více jsou akumulátory v zařízeních nabity, tím rychleji klesá nabíjecí proud. Po hodině nabíjení může být proud telefonu 500 mA, a tabletů celkem 2 A. To nám dává už jen proud 2,5 A, který měnič dokonale zvládá. I zmíněných 5,5 A bude měnič zvládat bez překážek a problémů.
Tím chci poukázat na to, že sice v testu již nezvládá plně zatížení 3 x 2,4 A (7,2 A), ale reálně má měnič veliké rezervy vůči možnostem připojených zařízený.
Pitva
Měnič jsem tedy rozebral a podíval se mu na zoubek. Každá část má svůj vlastní DC/DC měnič s maximálním výstupním proudem 8 A. Níže na fotce můžete vidět malý černý čtvereček. Právě ten malý čtvereček má mnoho vlastností a je až neuvěřitelné co vše se do něj vešlo.
- Vstupní napětí 3 V – 28 V
- Výstupní napětí 0,8 V – 20 V
- Výstupní proud 0 – 8 A
- Programovatelná frekvence 100 – 600 kHz
- Podpěťová ochrana
- Přepěťová ochrana
- Zkratová ochrana
- Nastavitelný soft-start a soft-stop
- Tepelná ochrana
- Nastavitelná proudová pojistka
- Vlastní 5 V regulátor
Inteligence nabíječky
Mimo pěkného DC/DC měniče se dá považovat nabíječka za inteligentní. Je totiž doplněna malými pěti-vývodovými čipy, které dokáží identifikovat a komunikovat s připojeným zařízením a tím určit správný nabíjecí proud. Díky tomu je tato nabíječka schopna nabíjet všechny produkty Apple, Samsung, Windows phone, Android, powerbanky, foťáky, kamery, tablety nebo navigace.
Účinnost nabíjení
Pro kompletnost jsem udělal několik měření s různými vstupními napětími a výstupními proudy. Jelikož je nabíječka určená jak pro osobní automobily se sítí 12 V, tak pro nákladní s 24 V je potřeba otestovat obojí. Rozdíly vstupního a výstupního napětí hrají roli jak při zahřívání, tak u účinnosti.
Jak jsem již zmínil, nabíječka obsahuje pro každou svou část jeden měnič. Zvlášť jsem tedy testoval účinnost zástrčky a externího panelu. První graf popisuje účinnost na zástrčce (panel1) při dvou vstupních napětích.
Další graf je měření na externím panelu při stejných vstupních napětích jako na zástrčce.
Účinnost je vyrovnanější při vyšších vstupních napětích, oproti tomu nižší napětí na vstupu dokáže při daném proudu vytvořit účinnost lepší. V obou případech je účinnost nad 75 % což považuji za dobré. Navíc se často pohybuje nad 85 % a to je skvělé.
Hodnocení
Spokojenost. Zprvu jsem očekával nabíječku “made in china” u které jako vždy napětí půjde ihned dolů a nápisy na obale zůstanou jen nápisy. Jsem velice rád, že na trhu lze sehnat opravdu kvalitní nabíječky. Vnitřní řešení je působivé a je zde myšleno na každý detail. Chytrá elektronika obsahující jak komunikační čipy tak DC/DC měniče. Extrémně malé a silné DC/DC měniče dodávají nabíječce ten pravý a silný štít proti konkurenci. Rozdělení pro přední a zadní cestující je více než úžasný nápad, který v dnešní mobilní době využije skoro každý. Vzhled je jemný a decentní. Žádné modré oslňující LED diody, kovové lesklé plochy apod. Čistý vzhled se mi moc líbí. Obecně první slovo tohoto odstavce je dostačující k vysvětlení mých pocitů.
Zprvu mne taky překvapila cena, která je něco málo přes 600,- Kč. Samozřejmě to je v porovnání jiných levných nabíječek, které nestojí ani za námahu hodit je do koše. Teď po testování a reálném vidění kvality a síly této nabíječky, se divím tak levné ceně. Smysl výrobce pro proudovou rezervu je obdivuhodný a dnes se moc nevidí. Věřím, že tato nabíječka bude věc, která přežije vaše auto. Lehké obavy mám jen z propojujícího kabelu, který se zdá poměrně tenký. Po otevření je ovšem vidět silná stíněná dvojlinka.
Nabíječka je k prodeji na webu Avacom.cz
Pokud se vám recenze a nabíječka zalíbila, budeme rádi za sdílení. 😉
Díky za pěkný test. Chci se zeptat. napadla mě taková kacířská otázka. Píšete o možnosti nabíjení powerbanky. Tak mě napadlo, co takhle nabíjení přímo článků 18650? Píšete že má řídící čipy… Samosebou tím myslím nouzové nabíjení na cestách. Šlo by to? Děkuji za odpověď.
Díky za reakci. Určitě by to šlo. Napájení jde přímo z měniče, takže můžete tahat až cca 6 A bez omezení. Samozřejmě doporučím zapojení paralelně více USB konektorů, pro rozložení proudů. Jedno USB by asi takový proud nezvládlo. Každopádně powerbance bude stačit jeden port. Inteligence je myšlena trochu jinak. Čipy umí komunikovat se zařízením zjednodušeně jim říct že jsou dobrá nabíječka a můžou se nabíjet plným proudem. Hlavně některé Samsung telefony, tablety a Apple zařízení si kontrolují k čemu jsou připojeny a pokud by zdroj nerozpoznaly, nebudou se nabíjet.