Renault Laguna I – výměna spojkového lanka


Začal bych větou „Znáte ten pocit, když…“, jenže bych tuto situaci nikomu nepřál. Začnu tedy, „Doufám, že neznáte pocit, kdy stojíte v řadě na myčku. Řada se posunula o jedno auto, a když se chcete posunout nastane problém. Po zmáčknutí spojky je slyšet jen lupnutí a pedál je na podlaze. Zařadit nejde a pedál se nevrátil.“. Ne to není začátek špatné historky, je to realita. Bohužel má osobní realita.

Jednoduše nadešel čas, kdy spojkové lanko definitivně odešlo do světa odpadu. Sehnat nové není takový problém, pokud znáte VIN svého auta. Dávat auto do servisu, když vidím celé lanko od spojky až k pedálu nebo jej vyměnit sám? Jelikož jsem opravdu viděl celé lanko, řekl jsem si, že nebude takový problém protáhnout stejnou cestou nové. Jednoduché to bylo i nebylo. Jelikož na fóru Renault se tato problematika dost řeší a nikde není dobrý postup, chtěl bych svůj postup zveřejnit pro všechny, kteří jej potřebují. Zde se jedná o Renault Laguna 1.6 16V z roku 2000 po faceliftu.

Největší problém všech. Pedál spojky.

Největším problémem, který jsem na fóru četl, byl rucelomný (od slova krkolomný) přístup k pedálu. Většina diskutujících se k němu dostává spodem pod celou palubovkou. Tento postup je naprosto špatný a náhodou jsem přišel na postup jednodužší. Pedály totiž končí přímo za budíkem rychloměru. Na konci je kompletní fotogalerie, kde je o něco více fotek.

Základem je vymontovat budíky. Prvně se musí oddělat malá přihrádka po levé straně budíků. Jeden šroubek T20.

Následuje kryt budíků, který drží na třech T20 šroubech nahoře. Kryt jde dost těžko vyndat, i když je volant úplně posunut směrem od palubovky. Plast je ale dost  ohebný.

Budíky opět drží na třech T20 šroubech umístěných v trojúhelníku. Budíky jsem vyndal úplně. Konektory drží packami, které se musí odklopit.

Teď se konečně přemístíme na moment k motoru a vyhákneme lanko spojky ze spojky. Já osobně jsem jej vytáhl úplně z motoru, tak aby leželo na motoru. Tj bylo volné až ke vstupu do kabiny.

Další věcí je nahmatat pedál spojky a pokusit se vyháknout lanko, respektive díl, který lanko drží a spojuje s pedálem. Myslím (už podle vzhledu), že díl zaháknutý za pedál a držící lanko nebude originální Renault. (fotka v galerii na konci) Odmotal jsem izolačku, vyhákl lanko.

Hóódně vzadu, pokud máte baterku, můžete vidět vstup lanka z motorového prostoru. Toto je bod demontáže, která bude trvat nejdéle. Tato plastová průchodka má na bocích dvě západky. Ty při montáži lehce zacvaknout za kov. Ovšem zmáčknout je obě najednou a ještě celý plast vytáhnout směrem do motoru je boj. Jelikož se tam absolutně nedá dostat nářadím, i když jsou budíky venku, je to dost nervní část opravy. Snažil jsem se šroubovákem tlačit na všechny strany této průchodky, až se mi (nevím jak 😀 ) podařilo západky zatlačit a dostat za kov. (samozřejmě to byla hodina nervů a nadávek. Tahal jsem vší silou a snažil se lano jakkoliv vyrvat. A ne nejde to.) Pak už jsem jen zatáhl u motoru a lanko vyjelo i s průchodkou. Nové lanko jsem protáhl dovnitř a stejné packy v průchodce zacvakly za kov.

Následovalo zachycení lanka za kovový díl, který jsem omotal izolačkou a nasadil zpět na pedál.

Přesunul jsem se k motoru, kde jsem (dost těžko) protáhl lanko stejnými místy jako staré, až ke spojce. Tam jsem jej protáhl očkem,ve kterém poté drží „gumový kužel“ a nasadil na páku spojky. Lanko má samostav, který je z výroby zaaretován plastovou bílou krytkou. Ta se má oddělat po kompletní montáži, díky čemuž se lanko napne. Při protahování lanka motorem jsem jej potřeboval trochu ohnout. Plastová krytka na jedné straně praskla a já se modlil, aby nepraskla i její druhá strana. Kdyby se lanko napnulo před zaháknutím za spojku, nevím zda bych jej ještě dokázal zaháknout. Takže pokud budete mít stejný systém, pozor na tu krytku. (moje lanko) Na fotce níže byl plast nasunut na „žebrování“ vypadající jak pružina. Samostav nemá žádné popisky a pravděpodobně nejde nijak přenastavit. Po zaháknutí za pedál a spojku stačí plast oddělat. Vše by mělo být správně nastaveno po několika zmáčknutích spojky.

Bomba

Se starým lankem šla spojka velmi těžko mačkat. S novým lankem je to jak nové auto. Lepší to být nemůže. Celá oprava od příchodu k autu po odchod trvala skoro dvě hodiny, kdy hodinu jsem se trápil s průchodkou v přepážce. I když vyndáte budíky, bude vám vadit volant a vlastně celá palubovka. Je to ale 1000x lepší, než se snažit dostat zespodu palubovky. Níže ještě fotogalerie, kde je o pár fotek více. Pokud jsem něco špatně vysvětlil, nebojte se v komentářích zeptat.

Fotogalerie

Kliknutím na fotku otevřete fotogalerii. Můžete také posouvat fotky šipkami pod fotkou.

DSC01318
« 1 z 21 »

Pokud se vám článek líbil dejte like a sdílejte 😉

Jak bude reklama vypadat?

Nechceš zde reklamu napořád jen za 59 Kč?

Zobrazit formulář pro nákup

Readers Comments (2)

  1. PizzaVeZnaku 21.2.2017 @ 17:50

    Nezapomeň postnout odkaz na Renault forum, kde většina lidí bude hledat pomoc 😉

    Odpovědět

Přidej komentář.

Vaš e-mail nebude zveřejněn.


*