?> Jak nejlépe zahřát motor v zimním období – Vlkátor.cz

Jak nejlépe zahřát motor v zimním období

Opět začala zima, napadlo mnoho sněhu a teploty klesají pod nulu. Baterie aut mají poloviční kapacity a pro majitele, kteří se o baterie nestarají je problém nastartovat. Pokud se vám nastartovat podařilo, jak nejlépe zahřát interiér a motor?

Nechci stejně jako ostatní napsat článek jak nejlépe to máte dělat vy. Každý má na fungování auta své názory a já je nechci vyvracet. Řeknu vám jak to dělám já a taky proč to tak dělám. Názor na to, zda je to dobře nebo špatně si udělejte sami. Podle mne je to samozřejmě dobře.

Ráno nasněžilo a auto ani nevidím

Přijdu k autu, které je úplně zasněžené. Odhrnu rukávem okraje řidičových dveří a otevřu je. Samozřejmě jsem na tu první věc jako vždy zapomněl a zase mám sníh na sedadle. No nic nahnu se dovnitř, zatáhnu ruční brzdu a vyřadím (ano jde to i bez spojky). Během toho mi sjede kus sněhu ze střechy na záda a za krk. Poté nastartuji, zapnu klimatizaci (mám manuální), vyhřívání zadního skla, nastavím teplotu vzduchu na teplý a ventilátor dám na jedničku s vnější cirkulací vzduchu. Beru si smetáček a v klidu začnu ometat celý zadek auta i se střechou. Zadní sklo jde lehce, protože už se trochu rozehřálo. Všechen sníh si házím s radostí na boty. Nakonec se dostávám k přednímu sklu, které se taky ohřálo během doby co jsem ometal zadek auta a sníh z něj sklouzává. Občas je potřeba použít i škrabku. Když je auto čisté, můžu pomalu vždy s lehkým plynem vyjet na cestu. Ventilátor topení jede na jedničku až do chvíle, kdy je teplota motoru aspoň 70°C. Po zahřátí motoru na provozní teplotu vypínám klimatizaci i vyhřívání zadního skla (ono se stejně to vyhřívání vypne dříve  samo).

Proč takový postup o.O

Rád bych teď vysvětlit, proč využívám takový postup  při ranním vyjíždění. Věci, které dělám vychází jak z desítek článků, které jsem přečetl, tak z profi provozu lokomotiv.

Zahřívání motoru

Často se dočtete, že se má nastartovat a hned vyrazit. Údajně se tak nejlépe zahřeje motor s malým opotřebením. Oproti tomu se údajně při zahřívání na volnoběh motor velmi opotřebovává. Zde vycházím právě z toho, jak se provozují lokomotivy. Motor se u nich zahřívá na volnoběh až cca k 60°C a do té chvíle nesmí vyjet. Znám stovku lokomotiv, které mají tento postup nařízený a pochybuji, že kdyby se takto motor ničil, že by nezvolili postup jiný. Tímto jsem objasnil, proč startuji hned po příchodu k autu. Chci, aby se motor co nejvíce zahřál.

Klimatizace a vyhřívání zadního skla

Moje klimatizace v autě má kompresor připojen na řemen. Při zapnutí klimatizace sepne kompresor a tím zatíží motor. Větší zatížení motoru = rychlejší zahřívání. Mimo to se automaticky zvýší volnoběh o cca 200 otáček. Poslední výhodou klimatizace je, že se mi během ometání auta odmlží všechna skla, protože klimatizace umí odmlžovat.

Vyhřívání zadního skla je podobné jako klimatizace. Hlavní věcí je to, že se odmrazí sklo. Efektem který využívám je zatížení alternátoru, protože z něj chci tahat 200W pro zadní sklo. Zatížení alternátoru = zatížení motoru = rychlejší zahřívání.

Ventilátor na jedničku? Proč ne naplno.

Pokud neznáte funkci vzduchového systému aut, rád ji lehce popíši. Nasávaný vzduch jde přes filtr, ventilátor, výparník klimatizace. To je vždy stejná cesta. Pak se ale rozhodujete, zda jde rovnou do prostoru kabiny (pokud nastavíte studený vzduch) nebo pokud nastavíte teplý jde ještě přes radiátor. … co je sakra radiátor že?

Motor má dva okruhy vody. Malý a velký. Pokud je motor studený, tak čerpadlo žene vodu motorem pak do radiátoru v kabině a zase zpět do motoru. Díky tomu se radiátor v kabině zahřívá stejně rychle jako motor a vy můžete brzy topit. Problém je v tom, že pokud budete maximální rychlostí hnát ledový venkovní vzduch přes radiátor v kabině, budete vlastně chladit vodu v radiátoru a tím i motor samotný.

Když nedávno bývaly mrazy -17°C, mohl jsem si tento efekt perfektně vyzkoušet. Pokud jsem měl vypnutý ventilátor, tak se motor celkem rychle zahříval. Když jsem ale zapnul ventilátor naplno, tak vzduch o teplotě -17°C dokázal přes radiátor v kabině tak dokonale chladit obíhající vodu, že teplota chladící kapaliny v motoru klesla o 12°C dolů.

Jo ještě detail. Ventilátor dávám na jedničku i proto, protože na nule se mi nezapne klimatizace!

Lehký plyn

Pokud není motor dostatečně zahřátý, nebude zahřátý ani olej. A když není zahřátý olej, tak nebude moc rychle stíhat téct na všechny potřebná místa. Kvůli tomu nedávám nikdy vysoké otáčky, protože vím, že by se nestíhal motor mazat. Stejně tak motor nezatěžuji mačkáním plynu až k podlaze. Myslím si, že to není pro nezahřátý motor dobré.

Akumulátor

Ani na něj nesmíte v zimě zapomínat. Pravidelná údržba, kontrola a dobíjení může výrazně přispět k životnosti akumulátoru. Navíc pokud jej budete alespoň 2x za zimu dobíjet, máte jistotu, že ráno odjedete do práce.

Bodově

  • Nastartovat hned po příchodu k autu
  • Zapnout vyhřívání skel
  • Zapnout klimatizaci a ofuk oken s ventilátorem na jedničku
  • V klidu očistit auto od předku po zadek. Přední okno na konec.
  • Vyjet na cestu. Nedávat moc plynu a nevytáčet motor.
  • Po zahřátí motoru začít topit a vypnout klimatizaci.

Doufám, že nějaké mé rady vezmete do vlastní praxe. Díky tomuto postupu můžu topit teplým vzduchem už po 3-4 km cesty městem. Samozřejmě jakmile vyjedu na rychlejší cestu (80-100 km/h) tak se motor zahřeje skoro okamžitě. Očekávám, že v komentářích se mnou nebude hromada lidí souhlasit, ale to je u aut obvyklé. Každý má svou pravdu a na to jsem upozornil hned na začátku článku.

Pokud někoho zajímá na jakém autě toto provádím tak klikni ZDE.

 

Pokud se vám článek líbil dejte like a sdílejte 😉

Sdílej !

Readers Comments (8)

  1. Zdravim, s timto si dovolim trochu nesouhlasit… problem je v tom ze motor se tvari jako zahratej, ale ve skutecnosti neni… co olej? olej v prevodovce? u benzinu je pri studenem motoru pri volnobehu a studenem chodu bohatsi smes tim padem dochazi k smivani olejoveho filmu ve valci… dale tento postup skodi katalizatorum atd… lokomotiva a auto je neco trochu jineho.

    Odpovědět
    • Souhlasím. Lokomotiva a osobák? To je trochu rozdíl, ne?

      Odpovědět
    • Václav Vlček 9.2.2017 @ 5:34

      Díky za reakci. Samozřejmě oleji trvá o dost déle zahřívání. Zkuste mi prosím vysvětlit proč tento postup škodí katalyzátoru. Díky.

      Odpovědět
      • Protože katalyzátor aby správně fungoval musí být ohřátý, teplotu neřeknu nevím přesne. to je taky důvod proč je hned u motoru a né na konci auta. Když je studený motor dává to bohatší směs (víc benzínu) né všechen se spálí protože tam na volnoběh nejde tolik vzduchu. a nespálený benzín jde z motoru ven kde se dostane do katalyzátoru. A protože kat. není ohřátý a neproběhne tam katalyticka reakce tak to ničí katalyzátor.

        Odpovědět
  2. Příjdu k autu, odemču si, otevřu dveře, hromada sněhu napadá dovnitř :-(, zatahuju ruční brzdu a startuju, potom pouštím větrák naplno na teplý vzduch a pouštím rozmrazování zadního skla.

    Jdu ven a podpálím cigaretku, po 5 minutkách beru smetáček/stěrku ometu a oškrábu auto.

    Nasedám, zapínám radio ladím BT s telefonem, vybírám muziku, tlumím topení.

    Vyjíždím dodržuju prvních pár kilometrů 1500 – 2000 rpm.
    S najetými kilometry postupně zvyšuju otáčky (při 90kph točí 2500)

    Po ujetí 20-25km můžu už klidně začít jet pilu!

    Proč…?
    Nejde mi ani tak o zahřátí vody nebo bloku motoru, jde o postupné prohřívání spalovací komory (roztažnost materiálu, provozní vůle) a postupném dotečení promrzlého oleje na mazací místa (ložiska kliky, vačky atd..).
    Provozní teplota oleje je u mého auta kolem 90-95 °C při klidné jízdě.

    V takové zimě to může trvat i 25km jízdy než dosáhne této teploty.

    Kuřáci máme prostě výhodu v čekání u nastartovaného auta.
    Budík na měření teploty oleje taky výhodou 🙂

    Píše majitel benzínové čtyřválcové přímovstříké 1.6

    Odpovědět
    • Václav Vlček 15.2.2017 @ 6:49

      Díky za reakci. Perfektně napsáno. Já bohužel ukazatel teploty oleje nemám. Napsal jste to lépe technicky. Já beru motor jako celek aby se zahřál. A jelikož nejsem kuřák tak ometu auto rychleji, kdy se ještě moc nezahřálo. 😀

      Odpovědět
  3. Někteří „experti“ radí nezahřívat na volnoběh a rovnou pomalu vyjet. Jenže takový expert kolem auta v zimě asi ani nešel. Auto zahřívám kvůli topení, ne kvůli opotřebení motoru. Mám elektricky vyhřívané i přední sklo, takže za 2 minuty nemám co dělat 🙂

    Odpovědět

Přidej komentář.

Vaš e-mail nebude zveřejněn.


*


Facebook